איתור ומיפוי עתיקות אתגר לאומי

בכל מקום שבו דורכים בארץ ישראל ניתן למצוא אתר עתיקות. הסיבה לכך לא מקרית וכוללת אלפי שנים ועשרות ציביליזציות שחיו באזורנו והשאירו אחריהם חותם דמוי מבנים עתיקים, מנהרות חפורות, בארות, קברים ועוד.
על פי החוק בישראל, ברגע שקבלן מקבל לידיו זכות ואחריות לפיתוח מגרש מסויים, במידה וימצאו עתיקות בזמן החפירות, האחריות למימון וליווי של חפירות הגישוש והחשיפה הן באחריותו. הבעיה, במידה ונמצא אתר עתיקות גדול או משמעותי, הדבר יגרור באופן ישיר הרבה מאוד זמן וכסף מהקבלן שיובילו בסופו של דבר לאי עמידה בזמני ויעדי הפרויקט. בפרויקט מסוג זה בדיוק לקחנו חלק מסתיו 2022.

כחלק מפיתוח והרחבה של כביש היקפי חשוב במרכז הארץ ע"ח שטח של אתר עתיקות גדול ומשמעותי שנחפר במשך כמעט שני עשורים, עלו הטרקטורים לשטח בידיעה שיש בשטח עתיקות אך ללא ידיעה של מה שקורה להם מתחת לגלגלים. במהרה אחד הטרקטורים התמוטט לתוך "בולען" עתיקות שנפער עקב הכובד העצמי של המכונה. עקב החשש להמצאות חללים תת קרקעיים נוספים מתחת לכלים הכבדים יחד עם החשש כי לא יוכלו לבצע ביסוס של קיר תמך ועוגנים יציבים מספיק עקב זליגה של בטון לחללים, הוזעק לשטח צוות טכני של גיאו-סקופ. הצוות הגיעה עם קריאה ראשונה לאתר והחל לסרוק את המגרש. לאחר הבנה כי הבעיה היא לא נקודתית אל מרחבית וכי לא קיים מידע קונקרטי אודות החללים התת קרקעיים, הרחיב הצוות את פעילות המיפוי התת קרקעי על כל שטח אתר העתיקות.

הסריקות התבצעות בטכנולוגיה משולבת של רדאר חודר קרקע המבוסס על רחפן ורדאר חודר קרקע המבוסס על ציוד נייד קרקעית. הממצאים לאחר ניתוח במעבדה הדהימו את כל המהנדסים מכיוון שהראו בצורה מאוד ברורה כי כל תת הקרקע מתחת לאתר עתיקות מחוררת בתעלות ומערכות חללים תת קרקעיים שנחפרו עוד בתקופת בית ראשון ושמשו לאגירת מים, מסתור ואפילו קבורה. המלצתנו סייעו בקבלת החלטות נכונות טרם תחילת עבודות הפיתוח וביסוס הקירות ובכך חסכו אובדן משמעותי של כסף, זמן ונזקים פוטנצילאים לכלים נוספים. חשוב להדגיש כי חברת גיאו-סקופ זכתה מקום ראשון בקיץ 2023 בתחרות לאומית למיפוי עתיקות בתת קרקע באמצעות חישה מרחוק שהתקיימה בהובלת משרד החדשנות והמדע ורשות העתיקות. הידע והניסיון בעבודה בשטח מורכב יחד עם הטכנולוגיה המתקדמת בעולם למיפוי עתיקות מאפשר לחברת גיאו-סקופ להיות מובילה ובלעדית בתחום זה. 

ליצירת קשר
מלאו את הפרטים הבאים
התחל שיחה
1
צריכים עזרה?
Scan the code
הי,
איך אפשר לעזור?