איתור ומיפוי בולענים

הבולענים בישראל כבר מזמן לא תופעה שולית שרק סקטור ספציפי מכיר אלא חלק משגרת חיינו ויכול לפגוש אותנו בכל מקום. מספיק לפקוח עין בסיבוב רגלי בכל עיר במדינה, כדי להבין שרוב המבנים, הכבישים והתשתיות במצב רע, ולא בהכרח בשכונות הוותיקות אלא גם בחדשות בהם הקבלנים עלולים לחסוך בזמן וכסף ע"ח הבטיחות של התושבים.

הבולענים שצצים בשנים האחרונות בכל מקום, ממחישים בצורה המדויקת ביותר כמה חקר תת-קרקעי חיוני, בעיקר כאן בישראל – בה יש נטייה לעשות בקרת נזקים ובדיקות מעמיקות רק לאחר שאסון גדול מתרחש, בדומה למה שקרה בצמוד לביה"ח "שערי צדק" בשנת 2021 בירושלים. "בולענים עירוניים" כפי שנקראו בשנים האחרונות נוצרים בעיקר עקב התערבות פולשנית של עבודות הנדסיות עם יציבות השכבות הגיאולוגיות בתת הקרקע ובכך מפרים את המאזן הקיים, מה שמוביל לשינוי זרימה של מים שבסופו של דבר סוחפים את הקרקע הלא מהודקת מתחת לרגלינו, יוצרים שקיעות מקומיות שלאחר מכן מתפתחים לבולענים. עשרות פרויקטים מסוג זה נבדקו על ידי חברת גיאו-סקופ בשנים האחרונות, בדרך כלל בדיעבד לאחר שהבולען כבר נפתח, במטרה למפות את יציבות השכבות בתת הקרקע ולאתר את מוקד או סיבת הבעיה שהובילה להתפתחותו.

אחד הפרוייקטים המדוברים הגיע לכותרות בסוף חורף 2023 לאחר שילד נפל לתוך בולען עירוני שנפער לפתע לעומק של כ-1 מ' בתוך מגרש כדורגל תוך כדי שכל הילדים שיחקו בחצר בהפסקה, בולען זה לא היה הראשון באותו מגרש ומספר חודשים לפני כן נפער בולען נוסף מרחק מספר מטרים אך במקום לעשות בדיקה מקיפה הסתפקו בכיסוי שלו בבטון, מה שלא פתר את הבעיה אלא רק שם פלסטר זמני. צוות טכני של גיאו-סקופ הגיע לשטח, תיחם את המגרש, ביצע בדיקה וסריקה מקיפה של כל המגרש. הממצאים הראו בצורה מאוד ברורה כי כל שטח המגרש עבר מתיחה איטית של הקרקע עקב תזוזה של קירות התמך התומכים של המגרש כתוצאה גם כן מתזוזה של הקרקע מתחתיהם. ממצאים אלו עזרו למהנדסים לקבל תמונת מצב מדויקת על בעיה. 

 

ליצירת קשר
מלאו את הפרטים הבאים
התחל שיחה
1
צריכים עזרה?
Scan the code
הי,
איך אפשר לעזור?